Üslup Oluşumunda Sanatçı Davranışlarını Etkileyen Durumlar

Author :  

Year-Number: 2019-44
Language : null
Konu :
Number of pages: 5048-5063
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sanatçı, yegane oluşumunu korumak amacıyla düşüncelerini sürekli geliştirme çabası içindedir. Bunu da biçimsel ve düşünsel yaratıcılığıyla özgün olarak ortaya çıkarır. Sanatçı özgün imgelerini yaratırken; gerçekliği olan ideoloji, kişilik, inanç, karakter ve gen yoluyla aktarılan vb. özellikleri üslubunu belirlemesinde etkendir. Sanatçı eseriyle izleyiciyi kıskıvrak yakalama amacı güder. Bu amaç ve duygularının izleyeni etkileyen dışavurumu üslubundaki dille gerçekleşmektedir. Mağara resimlerini yapanların üslup sahibi olmadığı bilinmektedir. Çünkü mağara döneminde ortaya çıkan anonim yaratımlarda çizenin kim olduğu belli değildir. Çizeni belli olmayan eserde de üslup aranmaz. Tamamen farklı bir amacı olan ilk insan, gördüğünü yapmakla yetinmiş ve sadece imaj dünyasının kazandığı formu resmetmiştir. Bunu da taş duvar üzerine çizdiği basit biçimlerle bir ritüel oluşturarak gerçekleştirmiştir. Üslubun ortaya çıktığı dönemlerde ise, eseri yapan kişi “birey” olarak varlığını ortaya koyarcasına esere damgasını vurmaya başlamıştır. Aynı zaman diliminde ve hatta aynı şehirde yaşayan Rönesans’ın iki büyük ustası Leonardo ve Michelangelo, farklı kişilik yapısına sahip oldukları için farklı sanatsal üsluba sahiptirler. Günümüz sanatında öne çıkan sanat eserinde ise, sanatçının üslubu multidisipliner eserler yaratma isteği ile tekdüzelikten çıkıp çeşitliliğe doğru yönelmiştir. Bu durum sonucu sanat yapıtının yaratılmasında biçim dili ile birlikte eser içeriğinin de fazlaca öne çıktığı görülmektedir. Düşünce, en az biçim kadar etkili olmaya başlamıştır. Zaman içerisinde sanatın hangi biçem ve boyutları alacağını kestirmek pekte mümkün olmaksızın sanatçının sürekli düşünce de yenilenme çabası üslubunu biçimlendirecektir. Bu makalede, farklı dönemlere ait eserler üzerinden sanatçının sahip olduğu davranış biçimlerini, kültürlerini ve kısaca hayata bakış açılarını belirleyen her türden kültürel alt yapının çözümlenmesine çalışacaktır. Birden fazla konu, malzeme ve teknik kullanımını kendi üslubunun birer parçası olarak gören güncel sanatçıların üslup sahibi olup olamadıkları konusunu araştıracaktır. Sanatçının üslubu üzerine temellenen çalışmanın amacı sanatçıyı anlamak, sanatçının çok yönlü oluşumundaki etkenleri daha net bir algılama boyutuna taşımaya çalışarak gündeme getirmektir. Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak konuyla ilgili görsel dokümanlar değerlendirilmiştir.

Keywords

Abstract

The artist constantly strives to develop his ideas in order to preserve his unique formation. This is revealed by its formal and intellectual creativity. While the artist is creating the original images; ideology that has reality, personality, belief, character and some specialities which have been transferred are effective. The artist aims to capture the audience with his work. This purpose and expression of the emotions that affect the obser is realized with the language of the style. It is known that the primitive who created the cave paintings did not have a style. Because in the anonymous creations that emerged during the cave period, it is not clear who drew. The style is not sought in the work whose drawing is not known. The primitive with a completely different purpose, contented himself with doing what he saw, and depicted only the form gained by the image world. He did this by creating a ritual with simple forms he drew on the stone wall. In the periods when the style emerged, the person who created the work started to make a mark on the work as if it were to be “individual”. The two great masters of the Renaissance, Leonardo and Michelangelo, who live in the same time zone and even in the same city, have different artistic styles because they have different personality structures. In the art work that stands out in today's art, the artist's style has shifted from uniformity to diversity with the desire to create multidisciplinary works. As a result of this situation, it is seen that the content of the work is very prominent along with the language of form in the creation of the artwork. Thought has become as effective as form. It is not possible to predict which styles and dimensions of art will take over the course of time, and this will shape the artist's style of continuous renewal. In this article, the behaviors of the artist through the works of different periods, culture and their perspectives on life will try to analyze all kinds of cultural infrastructure. Multiple topics, the use of materials and techniques as part of their own style will be able to investigate whether or not current artists have a style. The aim of the work based on the artist's style to understand the artist, the aim of the course is to bring the factors in the multi-faceted formation of the artist to the agenda by trying to move to a clearer perception dimension. Visual documents were evaluated using qualitative research methods.

Keywords


  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel

  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, SelYayıncılık, İstanbul.Dökeroğlu, Ö. (2018). “Hokusai Ve Sanatı Üzerine Görsel Bir Okuma”, International Journal of Interdisciplinary and Intercultral Art, 3(1):33-43.

  • Erboğa A. (2019). “Resim Yüzeyinde Nesne Çözümlemeleri” Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.

  • Farthing, S. (2007). “Jacques-Louis David Alpler’den Geçen Napolyon” (Ed.:Erkan Doğanay), Ölmeden Önce Görmeniz Gereken 1001 Resim, ss. 355, Caretta Kitapları, İstanbul.

  • Farthing, S. (2012). Sanatın Tüm Öyküsü, (Çev.:Gizem Aldoğan-Firdevs Candil Çulcu), Hayalperest, İstanbul.

  • Freud, S. (1979). Sanat ve Sanatçılar Üzerine (Çev.:Kamuran Şipal), Bozak Yayınları, İstanbul.

  • Gombrich, E.H.(2011). Sanatın Öyküsü (Çev.:Erol Erduran-Ömer Erduran), Remzi Kitabevi, İstanbul.Hopkins, D. (2018). Modern Sanattan Sonra (Çev.: Firdevs Candil Erdoğan), Hayalperest, İstanbul.

  • İçden M. K. (2015). “Günümüz Sanatında Otoportre” Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.

  • Krausse, A.C. (2005). Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü (Çev.:Dilek Zaptcıoğlu), Literatür Little, S. (2010)…İzmler Sanatı Anlamak, Yem Yayınları, İstanbul.

  • Münir, M. (2018). Michelangelo’nun Mutsuzluğu t24.com.tr/yazarlar/atilla-dorsay/savasin-bitmedigi- ulkelerde-dans-da-edebilmek,19078 Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Nonhoff, N. (2005). Mini sanat dizisi, Cezanne (Çev.:Sema Bulutsuz), Literatür Yayıncılık, İstanbul. Özden, L. (2015). “Çağdaş Sanatta Gösteriye Dönüşen Acı”, Aydın Sanat Dergisi, 1(2):41-54.

  • Thompson, J. (2014). Modern Resim Nasıl Okunur (Çev.:Firdevs Candil Çulcu), Hayalperest, İstanbul.Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur (Çev.:Firdevs Candil Erdoğan), Hayalperest, İstanbul.

  • Yavuz N. (2009). “Şiddet Olgusunun 1980 Sonrası Çağdaş Sanat Eserlerine Yansıması” Sanatta Yeterlik Tezi, Dokuz Temmuz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.

  • Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat, Ütopya Yayınevi, Ankara. GÖRSEL KAYNAKÇA

  • Görsel 1. Michelangelo Buonarroti, “İsa ve Meryem”, Son Yargı Günü resminden detay,1536-1541, FreskVatikan Sarayları, Sistina Şapeli, Roma, https://www.sanatla-art.com/sistine-sapeli-hakkinda-bilmeniz- gereken-10-sey/ Erişim Tarihi: 1 temmuz 2019

  • Görsel 2. Leonardo da Vinci, “Azize Anna Üçlemesi”, 1503, Ahşap üzerine yağlıboya, 168 x 130 cm.Louvre Müzesi, Paris, https://www.sanatabasla.com/2013/08/20/meryem-ve-cocuk-isa-azize-anna-ile- virgin-and-child-with-st-anne-leonardo-da-vinci/ Erişim Tarihi: 1 temmuz 2019

  • Görsel 3. Pablo Picasso,“Avignonlu Kızlar”, 1907, Tuval üzerine yağlıboya, 243,9 x 233,7 cm. New YorkModern Sanat Müzesi, ABD. https://www.pivada.com/pablo-picasso-avignonlu-kizlar Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2019

  • bonheur-de-vivre Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 5. Paul Cezanne, “Büyük Yıkananlar”,1906, Tuval üzerine yağlıboya, 210 x 250,8 cm. PhiladelphiaSanat Müzesi, https://www.khanacademy.org/humanities/art-1010/early-abstraction/fauvism- matisse/a/matisse-bonheur-de-vivre Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 6. Katsushika Hokusai, “Otuz altı Fuji Dağı Serisinden”, 1830-32, çok kalıplı ağaç baskı, 25,7 x 38,4 cm. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/36492 Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 7. Paul Cezanne, “St. Victoire Dağı”,1896-1898, Tuval üzerine yağlıboya, 80 x 100 cm. HermitageMüzesi, http://www.newestmuseum.ru/data/authors/s/cezanne_paul/mount_st_victoria.php Erişim Tarihi: 1Görsel 8. Jacques Louis David,“Alpler’den Geçen Napolyon”,1801, Tuval üzerine yağlıboya, 2,46 x 2,31cm. Louvre Müzesi, Paris/ Fransa https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jacques-Louis_David_- _Napoleon_Crossing_the_Alps_-_Kunsthistorisches_Museum.jpg Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 9. Paul Delaroche, “Alpler’i Geçerken Napolyon”, 1850, Tuval üzerine yağlıboya, 279,4 x 214,5cm. Walker Sanat Galerisi, https://www.rct.uk/collection/404874/napoleon-bonaparte-1769-1821-crossing- the-alps Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 10. Marcel Duchamp, “Merdivenden İnen Çıplak”, 1912, 147 x 89,2 cm. Philadelphia ModernSanat Müzesi, Philadelphia, ABD, https://www.philamuseum.org/collections/permanent/51449.htmlErişim Tarihi: 1 Temmuz 2019Görsel 11. Umberto Boccioni, “Futbolcu Dinamizmi”, 1913, 193,2 x 201 cm. Sidney ve Harriet Janis Koleksiyonu, https://www.moma.org/collection/works/80009 Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 12. Pablo Picasso, “Guernica”, 1937, Tuval üzerine yağlıboya, 349,3 x 776,6 cm. Kraliçe SofiaUlusal Sanat Merkezi, Madrid, https://www.museoreinasofia.es/en/collection/artwork/guernica ErişimTarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 13. Lucio Fontana,“Uzamsal Kavram”, 1965, Tuval üzerine su bazlı boya, 73,5 x 60 cm.http://www.artnet.com/artists/lucio-fontana/concetto-spaziale-attese-RJJCsXj1cDnr28zM6rhr0g2 ErişimGörsel 14. Franz Kline, “Işık Mekaniği”, 1960, Tuval üzerine yağlıboya, 233,6 x 171,7 cm. https://www.christies.com/lotfinder/Lot/franz-kline-1910-1962-light-mechanic-6110575-details.aspx

  • Görsel 15. Antoni Tapies, “Büyük Resim”, 1958, Tuval üzerine kum, yağlıboya, 200,7 x 262,9 cm. https://www.guggenheim.org/artwork/4037 Erişim Tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 16. Andy Warhol, “Yeşil Coca Cola Şişeleri”, 1962, Litografi Baskı, 60.96 x 86.36 cm.http://kolajart.com/wp/2014/05/06/nilgun-yuksel-zizek-uzerinden-bir-okuma-denemesi-1-nesnesini-

  • yitirmis-arzu/ Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 17. Jenny Saville, “Ters”, 2005, Tuval üzerine yağlıboya, 320 x 231 cm. http://paukf.com/jenny- saville-la-carne-la-textura-y-la-belleza/ Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 18. Shirin Neshat, “Allah’ın Kadınları” serisinden, 1996, Gümüş jelatin baskı üzerine mürekkep, https://gladstonegallery.com/artist/shirin-neshat/#&panel1-9 Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 19. Anselm Kiefer, “İç Mekan, (Innenraum)”, 1981, Tuval üzerine karışık teknik, 287 x 311 cm.https://uk.phaidon.com/agenda/art/articles/2014/august/26/understanding-anselm-kiefer-s-interior/ Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 20. Bizon, M.Ö. 15.000-10.000 dolayları, Mağara resmi; Altamira, İspanya, https://viola.bz/prehistoric-cave-paintings/ Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 21. At, M.Ö. 15.000-10.000 dolayları, Mağara resmi; Lascaux, Fransa, https://viola.bz/prehistoric- cave-paintings/ Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 22. Cimabue, Madonna, 1280-85 Ahşap üz. tempera, 385 x 223 cm. Uffizi Galeri, Floransahttps://www.uffizi.it/en/artworks/virgin-and-child-enthroned-and-prophets-santa-trinita-maesta ErişimGörsel 23. Masaccio, “Madonna, çocuk ve dört melekle birlikte büyüdü” 1426, Altın arka plana sahipmasada tempera, 135,50 x 73 cm. Ulusal Galeri, Londra, https://spokenvision.com/tommaso-masaccio-15th-century-renaissance-painter/ Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 24. Yuvarlak taht üstünde, “Meryem ve Çocuk İsa”, 1280, Ağaç üstüne tempera, 82,4 x 50,1 cm.Ulusal Sanat Galerisi, Washington, http://mavimelek.com/uzun_surmus_gunun_aksami.htm Erişim tarihi:Görsel 25. Ai Weiwei, “Coca Cola Logolu Neolitik Vazo”, 2010, Boya, Neolitik vazo (M.Ö. 5000-3000),24,8 x 24,8 x 24,8 cm. https://vergara240.udp.cl/obra-nostalgia-ai-weiwei/ Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 26. Ai Weiwei, “Ayçekirdekleri”, 2010, Boyanmış porselen,yerleştirme görüntüsü, Mary BooneGaleri, New York, https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/kunst/kunstsammlung-nrw-kuenstler-ai-weiwei- ueber-regimekritik-chinas-16199316-p2.html Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 27. Ai Weiwei, “Sonsuza Dek”, 2013, Paslanmaz çelik bisiklet, 3 çift 6 kat http://hainesgallery.com/ai-weiwei-works Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 28. Damien Hirst, “Tanrı Aşkına”, 2007, Platin, elmas ve insan dişi, 17,1 x 12,7 x 19,1 cm.https://othercriteria.com/for-the-love-of-god-the-making-of-the-diamond-skull Erişim tarihi: 1 TemmuzGörsel 29. Damien Hirst, “Ölüm Açıklaması”, 2007, Her biri iki parça cam, boyalı paslanmaz çelik,akrilik, monofilament, plastik kablo bağları, silikon, paslanmaz çelik, kaplan köpekbalığı, formaldehitçözelti, 215,4 x 514,2 x 122,8 cm. http://damienhirst.com/death-explained Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019Görsel 30. Damien Hirst, “Zearalenone-BSA Conjugate”,2001, çap: 213,4 cm. http://www.damienhirst.com/zearalenone-bsa-conjugate Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 31. Gerhard Richter, “Hemşireler”, 1965, Tuval üzerine yağlıboya 48 x 60 cm.https://www.gerhard-richter.com/en/art/paintings/photo-paintings/women-27/nurses-5609/?p=1&sp=35 Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 32. Gerhard Richter,“Betty”, 1988, Tuval üzerine yağlıboya 102 x 60 cm. https://www.wikiart.org/en/gerhard-richter/betty Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 33. Gerhard Richter, “Buz”,1989, https://www.wikiart.org/en/gerhard-richter/ice-4 Erişim tarihi: 1Görsel 34. Marc Quinn, Self “Kendi, 1991, Sanatçının kanı, sıvı silikon, paslanmaz çelik, cam, perspex vesoğutma ekipmanları, 208 x 63 x 63 cm. http://marcquinn.com/artworks/single/self-1991 Erişim tarihi: 1Görsel 35. Marc Quinn, “Kaos”, 2019, Tuval üzerine yağlıboya, 60 x 80 cm. http://marcquinn.com/artworks/single/history-painting-chaos-lovers-in-a-riot-vancouver-15-june-2011-

  • bpygol Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 36. Marc Quinn, “Çığlık”, 2010, Pembe Mermer, 107, 71, 106 cm. http://marcquinn.com/artworks/single/the-scream Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 37. Jan Fabre, “Beyin bacakları”, 2014, Heykel, Silikon, metal, boya, ahşap,

  • 52 x 159 x59 cm. http://www.artnet.com/artists/jan-fabre/brain-legs-a-2mFOPZygbS1WETCJEaKfoA2 ErişimGörsel 39. Jan Fabre, “Baykuş”, Serigrafi, 80 x 60 cm. http://www.artnet.com/artists/jan-fabre/hibou-en- vol-FZbMeu-piOCuS4XRg8EwXA2 Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 38. Jan Fabre, “Arıcı”, 1998-99, Demir tel üzerindeki böcekler, 200 x 84x 81 cm.http://myartguides.com/fairs/art-stage-singapore-2016/exhibitor-highlights-and-leading-galleries-at-the- fair/attachment/1604833_726872500663901_327252650_n/ Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 39. Marcus Harvey, “Myra”, 1995, Tuval üzerine akrilik, 396 x 320 cm. https://www.artsy.net/artwork/marcus-harvey-myra Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

  • Görsel 40. Marcus Harvey, “Kırık Kilit”, 2000, Tuval üzerine yağlıboya, akrilik, cam elyaf 198,2 x198,2cm. https://www.saatchigallery.com/artists/artpages/marcus_harvey_broken_lock.htm Erişim tarihi: 1

  • Görsel 41. Marcus Harvey, “Tattoo”, 2013, Tuval üzerine yağlıboya ve mürekkep, 266,7 x 101,5 cm. https://www.artsy.net/artwork/marcus-harvey-tattood Erişim tarihi: 1 Temmuz 2019

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics