Movie Watching Culture Changing By The New Media And Children

Author :  

Year-Number: 2019-47
Language : null
Konu :
Number of pages: 5945-5959
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Yeni medya araçları ve internet teknolojisinin yaygınlaşmaya başladığı 2000’li yıllarla birlikte birçok imkân ve yenilik hayatımıza girmiştir. Bunların başında aktif kullanıcı kitlesiyle karşılıklı etkileşim olanağı ve kitle iletişim araçlarında gözlemlenen çeşitlilik gelmektedir. Kullanıcısını pasif konumdan aktif konuma taşıyan yeni medya teknolojileri, televizyon ve sinema gibi geleneksel medya araçlarında da bir dizi değişim ve dönüşümü beraberinde getirmiştir. Sinema, yeni medya ve internet teknolojilerinin getirdiği imkanlara kolaylıkla adapte olurken değişen film izleme alışkanlıkları özellikle çocuk ve genç kitle için cezbedici olmuştur. Evlerinin konforunda tablet bilgisayar, akıllı cep telefonları ve ücretli-ücretsiz online platformlardan film izleme keyfini yaşayan bu kitle, kimi zaman da gerçek ve sanal ayrımını güçleştiren mesaj bombardımanına maruz bırakılmaktadır. Yeni medya ile değişen film izleme kültürü ve çocuğu konu edinen çalışmada, yeni medya ve internet teknolojileriyle çeşitlenen film izleme yöntemlerinin etkinliğinin tespiti ve çocuğun bu süreçteki konumunun belirlenmesi amaçlanmaktadır. Yeni medya ve sinema etkileşiminde çocuğun konumuna yer veren çalışmanın daha sonraki çalışmalara da yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Bu eksende teorik çerçevede yeni medya, teknolojik dönüşüm, çocuk ve sinema etkileşimi ele alınırken betimsel analiz yöntemiyle farklı film izleme yöntemleri görsellerle açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda yeni medya ile değişen film izleme kültürünün çocuk hedef kitlesini aktif ve tüketici izleyici olarak konumlandırdığı, akıllı cep telefonu, internet gibi yeni medya araçlarıyla gerçekleşen film izleme yöntemlerinin eski yöntemlerden daha revaçta olduğu, çocukların yeni medya aracı internetin olumlu etkilerinden faydalanma yönünde teşvik edilebileceği, olumsuz etkilerine karşılık ise önlem amaçlı aile koruması, site engelleme gibi farklı uygulamalar eşliğinde kullanılabileceği ve bu konuda ailelerin desteğine ihtiyaç duyulduğu anlaşılmıştır.

Keywords

Abstract

With the coming of the 2000s, during which new media tools and internet technology started to become prevalent, many opportunities and novelties were introduced to our lives. One of the most important of these is the opportunity of reciprocal interaction with the crowd of active users and the diversity observed in the mass media. New media technologies, which take the user from a passive state to an active state, have brought about a series of changes and transformations in traditional media as well, such as television and cinema. While the cinema can easily adapt to the opportunities provided by new media and internet technologies, changing movie watching habits have been particularly appealing to children and young audiences. This audience, who enjoy watching movies from tablet computers, smart mobile phones and online platforms, whether they are paid or free, in the comfort of their homes, are sometimes subject to message bombardment that makes it harder to distinguish between what is real and what is virtual. The aim of the study, which deals with the culture of movie watching changing with the new media and children, is to determine the efficiency of movie watching methods diversified by new media and internet technologies and to determine the position of children in this process. It is thought that the study, which includes the position of children with the interaction of new media and cinema, will also guide the studies will conducted in the future. In this context, while new media, technological transformation, the interaction of children and cinema is discussed within the scope of theoretical framework, different movie watching methods are explained with images by means of descriptive analysis method. As a result of the study, it has been understood that the movie watching culture, which is changing with the new media, positions the target children audience as active and consumer audience, and that the methods of watching movies which are through smart phones and internet are more in demand than the old methods and that children can be encouraged to benefit from the positive effects of the internet, the new media tool and in consideration of its negative effects, it is understood that it can be used with different applications such as family protection and site blocking for preventive purposes and the support of the families in this regard is necessary.

Keywords


  • Alıcı, B. (2014). Animasyon Filmlerin Çocukların Tüketim Alışkanlıklarına Etkisi: Robotlar, Barbie Moda Masalı, Cedric ve Winx Club Animasyon Filmleri İncelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi SBE.

  • Alıcı, B. (2012). Dijital Teknolojinin Sinemamızda Yansımaları. Kocaeli Üniversitesi 1. Sosyal Bilimler Kongresi Kitabı. (31 Mayıs 2012). Umuttepe/Kocaeli, ss.77-96

  • Ay, A. (2015). Küreselleşme Olgusu Bağlamında Yeni Medya ve Tüketim Toplumu. İletişim Çalışmaları. (ss.157-170) İstanbul: Derin Yayınları.

  • Aydın, M. (2016). Ailede Çocuk ve Ebeveynle İlişkisi. (Ed. M. Aydın) Sistematik Aile Sosyolojisi İçinde. (ss. 195-213). 3. Baskı. Konya: Çizgi Kitabevi.

  • Babacan, M. E (2017). Çocuklarda Sanal ve Gerçek Dünya Ayrımı. TRT Çocuk Ebeveyn Akademisi. https://www.trtcocuk.net.tr/ebeveyn-akademisi/cocuk-gelisimi/cocuklarda-sanal-ve-gercek-dunyaayrimi Erişim Tarihi: 15.06.2019

  • Batur, A. L. (2014). Toplumsal Değişimler Ekseninde Türkiye Sineması. Ş. Abdurrahman Çelik (ed.). Sinemada Bir Asır Türk Sineması’nın 100. Yılına Armağan İçinde. Ankara: Altın Portakal Uluslararası Film Festivali Yayınları.

  • BBC News (2019). Mavi Balina Oyunundan Kurtulanlar Anlatıyor: 'Sanal Ölüm Tuzağı' https://www.bbc.com/turkce/41281200

  • Berman, M. (2016). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor. (Translator.). Ü. Altuğ, B. Peker. 18. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.

  • Cnn Türk (2019) Mavi Balina, Mariam ve Momo Bağımlı Yapıyor Çünkü... https://www.cnnturk.com/turkiye/mavi-balina-mariam-ve-momo-bagimli-yapiyor-cunku Erişim Tarihi: 19.06.2019

  • Çakır, M. (2014a). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.

  • Çakır, M. (2014b). Yeni Medyaya İlişkin Eleştirel Yaklaşımları ve Tespitleri ile Christian Fuchs. (Ed. M. Çakır). Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar içinde. İstanbul: Doğu Kitabevi. ss.81-130.

  • Çizmeci, E. (2014). Danah Boyd’da Sosyal Ağlar ve Gençlik. (Ed. M. Çakır). Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar içinde. İstanbul: Doğu Kitabevi. ss.385-411.

  • Çizmeci, E. (2016). Aile, Medya ve Serbest Zaman. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.

  • Doğuş, F. E. (2014). Yeni Medyaya Bir Sosyal Psikolog Gözünden Bakmak: Sonia Livingstone. (Ed. M. Çakır). Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar içinde. İstanbul: Doğu Kitabevi. ss.131-156

  • Donanımhaber (2019). 3D film izlemek çocukların konsantrasyonunu ve kavrama gücünü arttırıyor https://www.donanimhaber.com/3D-film-izlemek-cocuklarin-konsantrasyonunu-ve-kavramagucunu-arttiriyor--86704 Date Accessed: 05.06.2019

  • Esen, Ş. K. (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları. 2nd Print. İstanbul: Agora Kitaplığı.

  • Güdüm, S. (2015). Yeni Medyada Post-Modern Tüketici ve Siber-Simulasyonda Gerçeklik. F. Aydoğan (Ed.) İletişim Çalışmaları. (s.111-125) İstanbul: Derin Yayınları.

  • Güngör, N. (2015). Pasif İzleyiciden Aktif Üretici İzleyiciye İletişim Bilimlerinin Serüveni ya da Yeni Bir Paradigmanın Ayak Sesleri. F. Aydoğan (Ed.) İletişim Çalışmaları. (s.15-26) İstanbul: Derin Yayınları.

  • Haber61 (4 Nisan 2019) Mavi Balina, Momo ve Mariam Gibi Oyunlara Dikkat https://www.haber61.net/gundem/mavi-balina-momo-ve-mariam-gibi-oyunlara-dikkath351996.html Date Accesed: 15.06.2019

  • Habercuk (12 Şubat 2019). Yeni Teknoloji Ürünü 3 Boyutlu Telefon Aktarıcı https://www.habercuk.com/yeni-teknoloji-urunu-3-boyutlu-telefon-aktarici/48090/ Date Accesed: 15.06.2019

  • Jarvis, j. (2012). E-Sosyal Toplum: Dijital Çağda Sosyal Medyanın İş ve Gündelik Hayata Etkisi. (Translator. Çağlar Kök). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.

  • Jenkins, H. (2017). Medya Yöndeşmesinin Kültürel Mantığı. (Translator. E. Çizmeci). (Ed. F. Aydoğan) Yeni Medya Kuramları içinde. İstanbul: Der Yayınları. ss.33-45.

  • Kellner, D. (2014). Yeni Medya ve Yeni Okuryazarlık: Yeni Binyılda Eğitimin Yeniden Yapılandırılması. (Ed. M. Çakır). (Translator. M. Akif Barış). Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar içinde. İstanbul: Doğu Kitabevi. ss.413-444

  • Kırel, S. (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. 2. Baskı. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.

  • Kırık, A. M (2017). Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 5(1) 230-261.

  • Kopuz, S. (2018). Yayıncılıkta Yaşanan Değişim ve Globalleşme & Netflix Örneği. (Ed.). M. G. Genel. İletişim Çağında Dijital Kültür. 1st Print. Konya: Eğitim Yayınevi.

  • Kuruoğlu, H. (1999). Televizyon Reklamlarında Çocuk. İletişim Ortamlarında Çocuk Birey Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde. (13/15 Nisan 1999) Eskişehir: Anadolu Ü.İ.F. Yayınları, s.195-214.

  • Lister, M, Dovey, J, Giddings S.Grant, I, Kelly K (2009) New Media: A Critical Introduction. Second Edition. London: Routledge

  • Manovich, L. (2017). Alan Kay ve Evrensel Medya Makinesi. (Translator. Canan Arslan). (Ed. F. Aydoğan) Yeni Medya Kuramları içinde. İstanbul: Der Yayınları. ss.47-70.

  • Manovich, L. (2014). HTML’den Borges’e Yeni Medya. (Ed. M. Çakır). (Translator. S. K. Bozkurt) Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar içinde. İstanbul: Doğu Kitabevi. ss.157-182.

  • Mutlu, E. (2005). Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. 1. Baskı. Ankara: Ütopya Yayınevi.

  • Oskay, Ü. (2014). Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri: XIX. Yüzyıldan Günümüze Kuramsal Bir Yaklaşım. (Ed.). B. Bilir. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.

  • Öcel, N. (2001) Türk ve Dünya Sinemasında .Çocuk İmgesi. İstanbul: Emek Matbaacılık.

  • Özsoy, A. (2011). Sinema, Yeni Seyir Deneyimleri ve Çocuk İzleyici. TRT Akademi. 2(4). 356-374.

  • Parlayandemir, G. (2015). Yeni Medyanın “Bilgi Bolluğu (Information Glut)” ve Demokratikleşim Potansiyelleri” Açısından Film Eleştirisi.. (Ed. F. Aydoğan). İletişim Çalışmaları içinde. ss.281290. İstanbul: Derin Yayınları.

  • Poster, M (2017). Postmodern Gerçeklikler. (Translator. Ö. Aydınlıoğlu). (Ed. F. Aydoğan) Yeni Medya Kuramları içinde. (ss.111-130). İstanbul: Derin Yayınları.

  • Rantanen, T. (2006) The Media and Globalization. London: Sage Publications

  • Önür, N. (1999). Kentlileşme Sürecinde Kitle İletişim Araçları ve Çocuk İlişkileri. İletişim Ortamlarında Çocuk Birey Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde. (13/15 Nisan 1999) Eskişehir: Anadolu Ü.İ.F. Yayınları, s.149-165.

  • Özçağlayan, M. (1996). Yeni İletişim Teknolojileri ve Değişim. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

  • Gökozan, İ. (2019). Çocuklar ve Tablet Kullanımı. https://psikoloji-psikiyatri.com/ipek-gokozan/cocuklar- ve-tablet-kullanimi/ Date Accesed: 05.06.2019

  • Sayın, Ö. (1999). Aile Ortamında Televizyonun Çocuğun Toplumsallaştırılmasındaki Tek Yönlü Belirleyiciliği. İletişim Ortamlarında Çocuk Birey Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde. (13/15 Nisan 1999) Eskişehir: Anadolu Ü.İ.F. Yayınları, s.167-183.

  • Seylan, A. Güney, E (2016) Tekno-Kültür Bağlamında Yeni Medya Teknolojilerinin Çoklu-Disipliner Sanatsal Üretimlere Tesirleri. International Journal Of Interdisciplinary and Intercultural Art. 1 (1). 94-104.

  • Sormaz, F., Yüksel, H. (2012). Değişen Çocukluk, Oyun ve Oyuncağın Endüstrileşmesi ve Tüketim Kültürü. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11(3). 985-1008.

  • Thompson, J (1995). The Media and Modernity: A Social Theory of the Media. Cambridge: Polity Press.

  • Today’s Pictures (2006). Cinema Mania. http://todayspictures.slate.com/20061228/ Erişim Tarihi: 05.06.2019.

  • Tuğran, F. E., ve A. H. Tuğran (2016). Pelikülden Dijitale: Sinema’daki Değişimler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 5(4).193-206.

  • Varol, S. F (2017). Medyanın Küreselleşmesi: Neden-Sonuç Ekseninde Bir Değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 5(1). 399-424.

  • Ulukan, G. (27 Şubat 2019). Türkiye'de online film ve dizi izleyebileceğiniz ücretli ve ücretsiz 11 platform. https://webrazzi.com/2019/02/27/turkiyede-online-film-ve-dizi-izleyebileceginiz-ucretli-veucretsiz-11-platform/ Date Accesed: 21.04.2019

  • Yeşiltuna, D. Ç (1999). Kitle İletişim Sürecinde Çocuk. İletişim Ortamlarında Çocuk Birey Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde. (13/15 Nisan 1999) Eskişehir: Anadolu Ü.İ.F. Yayınları, s.139-147.

  • Yanık, A. (2016). Yeni Medya Nedir Ne Değildir? Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9 (45) (ss.898- 910)

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics